Mobil Delvac XHP™ ESP 10W-40
Dieselmotorolja för skydd av utsläppssystem
Mobil Delvac XHP ESP 10W-40 är en syntetisk extra högpresterande dieselmotorolja som formulerats för smörjning av moderna högpresterande motorer med låga utsläpp, för krävande tillämpningar. Denna motorolja har framställts med högpresterande basoljor, som ger utmärkt flytbarhet vid låga temperaturer, bevarande av viskositet vid höga temperaturer och volatilitetskontroll. Det nya avancerade tillsatssystemet har framställts av våra experter för att ge lång motorlivslängd(1) och bevara effektiviteten hos utsläppsreducerande system, inklusive dieselpartikelfilter (DPF). Produktens specifikationer gör Mobil Delvac XHP ESP 10W-40 lämpligt för blandade fordonsparker. Mobil Delvac XHP ESP 10W-40 är kompatibelt med biodiesel.(2)
(1) Välproducerade oljor, t.ex. Mobil Delvac, som uppfyller eller överträffar bransch- eller tillverkarspecifikationer kan bidra till att skydda motorer. Rådfråga fordonstillverkaren om optimalt oljeval. Faktiska resultat kan variera beroende på tillverkarens krav, motortyp och dess underhåll, användning och driftsförhållanden, samt vilken olja som använts tidigare. (2) Följ OEM-rekommendationerna om potentiella servicejusteringar
Egenskaper och fördelar
Motorer med hög effekt och låga utsläpp ställer betydligt högre krav på motorsmörjmedlen. Kompakt motordesign, laddluftkylare och turboladdare ökar motoroljans termiska belastning. Olika lågutsläppsteknologier, såsom högre bränsleinsprutningstryck, fördröjd tändning och efterbehandlingssystem kräver alla bättre oljeprestanda, inom områden som oxidationsbeständighet, sotupplösning, avdunstning och kompatibilitet med efterbehandlingssystem. Den avancerad teknologin i Mobil Delvac XHP ESP 10W-40 ger exceptionella prestanda, långa bytesintervall och skydd av avgassystem, inklusive sådana som är utrustade med dieselpartikelfilter (DPF). Rekommenderas för användning med biodiesel som ger utmärkt oxidationsstabilitet och ren motorkolv. Viktiga fördelar innefattar:
¹ Välproducerade oljor, t.ex. Mobil Delvac, som uppfyller eller överträffar bransch- eller tillverkarspecifikationer kan bidra till att skydda motorer. Rådfråga fordonstillverkaren om optimalt oljeval. Faktiska resultat kan variera beroende på tillverkarens krav, motortyp och dess underhåll, användning och driftsförhållanden, samt vilken olja som använts tidigare.
Egenskaper |
Fördelar och potentiell nytta |
Enastående skydd mot oljeförtjockning, avlagringar vid höga temperaturer, slambildning och oljenedbrytning |
Ger långa oljebytesintervall Bidrar till att förebygga fastnande kolvringar |
Utmärkt skydd mot slitage och skavning samt skydd mot cylinderpolering och korrosion. |
Bidrar till lång motorlivslängd ¹ |
God skjuvstabilitet bibehåller viskositeten. Mycket låg flyktighet |
Bidrar till minskad viskositetsnedbrytning och oljeförbrukning vid krävande förhållanden och drift vid höga temperaturer |
Låg ask-, svavel- och fosforhalt |
Bidrar till att skydda avgassystemets komponenter t.ex. DPF |
Utmärkta egenskaper vid låga temperaturer |
Bidrar till förbättrad pumpbarhet och oljecirkulation |
Användningsområden
• Dieselmotorer under krävande driftsförhållanden, inklusive Euro V/VI moderna lågutsläppsfordon, som använder sig av teknologier såsom dieselpartikelfilter (DPF), selektiv katalytisk reduktion (SCR), kontinuerligt regenererande filter (CRT), dieseloxidationskatalysatorer (DOC) och avgascirkulationssystem (EGR)
• Dieselmotorer för krävande driftsförhållanden som använder lågsvavliga dieselbränslen och många biodieselblandningar
• Naturligt aspirerad och turboladdad dieseldriven utrustning
• Lastbilar och bussar i när- och fjärrtrafik på landsväg
• Arbetsmaskiner inom gruvdrift, byggnadsverksamhet och jordbruk.
(2) Se ägarhandboken för de krav som tillverkaren av ditt fordon eller din utrustning ställer för drift och oljebyten.
Specifikationer och godkännanden
Denna produkt har följande godkännanden: |
MAN M 3775 |
MACK EOS-4.5 |
MACK EO-O Premium Plus |
RENAULT TRUCKSRLD-2 |
RENAULT TRUCKSRLD-3 |
VOLVOVDS-3 |
VOLVOVDS-4 |
VOLVO VDS-4.5 |
DQC IV-18 LA |
DTFR 15C110 |
Denna produkt rekommenderas för användning i tillämpningar som kräver: |
MAN M 3271-1 |
MAN M 3575 |
IVECO 18-1804 TLS E9 |
Scania Low Ash |
MAN M 3477 |
Denna produktuppfyller eller överträffar kraven enligt: |
ACEA E4 |
ACEA E7 |
API CI-4 |
API CI-4 PLUS |
API CH-4 |
API CJ-4 |
API CK-4 |
Caterpillar ECF-3 |
Cummins CES 20081 |
Cummins CES 20086 |
DAF Extended Drain |
ISUZU DEO (w/ DPD Equipped Vehicles) |
JASO DH-2 |
ACEA E11 |
Egenskaper och Specifikationer
Egenskap |
|
Densitet vid 15.6°C, kg/l, ASTM D4052 |
0,861 |
Flampunkt (COC), °C, ASTM D92 |
232 |
Kinematisk viskositet vid 100°C, mm²/s, ASTM D445 |
13.7 |
Kinematisk viskositet vid 40°C, mm²/s, ASTM D445 |
91 |
Flytpunkt, °C, ASTM D97 |
-30 |
Viskositetsindex, ASTM D2270 |
153 |
Basnummer, mgKOH/g, ASTM D2896 |
13,2 |
Hälsa och säkerhet
Hälso- och säkerhetsrekommendationer för denna produkt finns i vederbörande säkerhetsdatablad på http://www.msds.exxonmobil.com/psims/psims.aspx