Mobil Delvac MX™ Extra 10W-40

Dieselmotorolja med extra höga prestanda

MOBIL DELVAC MX EXTRA 10W-40

Mobil Delvac MX™ Extra 10W-40 är en motorolja för tung drift som ger utmärkt smörjning åt dagens diesel- och bensinmotorer som arbetar under tunga förhållanden för att hålla motorerna rena och främja lång motorlivslängd. Därför rekommenderas denna produkt av ExxonMobil för europeiska, japanska och amerikanska motorer. Mobil Delvac MX Extra 10W-40 har utvecklats med högteknologiska basoljor och tillsatser för att ge en stark bas för oxidationsbeständighet, sothantering och slitageskydd och därutöver ge ett utmärkt skydd mot kolvavlagringar samt minskad slambildning för att bidra till ökad motorlivslängd. Viskositets- och multigrade-egenskaperna ger utmärkt kallstart och pumpbarhet vid låga temperaturer.

 

Egenskaper och fördelar

Motorer med hög effekt och låga utsläpp ställer betydligt högre krav på motoroljor. Kompakt motordesign, laddluftkylare och turboladdare ökar motoroljans värmebelastning. Motortekniska lösningar för minskade utsläpp, som t.ex. högre bränsleinsprutningstryck och fördröjd tändning ställer högre krav på oljeprestandan inom områden som oxidationsbeständighet, sotupplösning och flyktighet. Mobil Delvac MX Extra 10W-40 har framställts av högpresterande basoljor och ett högklassigt balanserat tillsatssystem för att ge optimala motorprestanda i moderna diesel- och bensinmotorer såväl som i äldre modeller: Huvudfördelar inkluderar:

 

Egenskaper

Fördelar och potentiell nytta

Ökad termisk stabilitet och oxidationsbeständighet.

Bidrar till minskad slambildning och avlagringar och lång olje- och motorlivslängd

Förbättrat slitageskydd

Bidrar till lång komponent- och motorlivslängd

Förbättrat korrosionsskydd

Minskat lagerslitage för att bidra till långa oljebytesintervaller i moderna dieselmotorer

Avancerad avlagringskontroll på kolvarna

Bidrar till att hålla motorerna rena med minskade underhållskostnader och lång motorlivslängd

Avancerad sothantering för att begränsa viskositetsökning, slamuppbyggnad och filtertryck

Förbättrat motorskydd för lång motorlivslängd

Förbättrad pumpbarhet vid låga temperaturer.

Snabbare start med minskat slitage vid drift under låga temperaturförhållanden.

 

Användningsområden

Rekommenderas av ExxonMobil för användning i:

     • Naturligt aspirerade och turboladdade dieselmotorer från ledande europeiska, japanska, och amerikanska tillverkare

     • Lätta och tunga lastbilar i landsvägskörning inklusive blandade vagnparker med bensinmotorer och personbilar

     • Entreprenad- och arbetsmaskiner inom gruvdrift, byggnadsverksamhet, schaktning och jordbruk.

 

Specifikationer och godkännanden

Denna produkt har följande godkännanden:

MAN M 3275-1

MB-Approval 228.3

MTU Oil Category 2

RENAULT TRUCKSRLD-2

VOLVOVDS-3

Mack EO-M Plus

MACK EO-N

 

Denna produkt rekommenderas för användning i tillämpningar som kräver:

ACEA A2

API CG-4

API CF-4

API CF

Cummins CES 20072

Cummins CES 20071

Detroit 7SE 270 (4-STROKE CYCLE)

RENAULT TRUCKSRLD

VOLVOVDS-2

 

Denna produktuppfyller eller överträffar kraven enligt:

API CI-4

API CH-4

API SL

API SJ

Caterpillar ECF-2

Cummins CES 20077

Cummins CES 20076

Cummins CES 20078

ACEA E7

 

Egenskaper och specifikationer

Egenskap

 

SAE-klass

10W-40

Sulfataska, vikt-%, ASTM D874

1,15

Flampunkt, °C, ASTM D92

210

Kinematisk viskositet vid 100°C, mm2/s, ASTM D445

14,8

Kinematisk viskositet vid 40°C, mm2/s, ASTM D445

100

Flytpunkt, °C, ASTM D97

-36

Viskositetsindex, ASTM D2270

154

Densitet vid 15°C, kg/l, ASTM D1298

0,867

Totalt bastal, mg KOH/g, ASTM D 2896

11,1

 

Hälsa och säkerhet

Hälso- och säkerhetsrekommendationer för denna produkt finns i säkerhetsdatabladet på http://www.msds.exxonmobil.com/psims/psims.aspx