Vi använder cookies för att skräddarsy din upplevelse på webben och för att förbättra våra webbplatser. Om du vill veta mer om vad cookies är, hur vi använder dem och hur de kan raderas, ska du läsa vårt Uttalande om cookies Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du att cookies användsStäng
8

Mobil Delvac™ bränsleekonomi

Bränsle utgör en stor del av kommersiella fordons driftskostnader. När syntetiska Mobil Delvac motoroljor används i kombination med syntetiska växellådsoljor och fetter eller används separat, kan de erbjuda bränsleekonomiska fördelar jämfört med konventionella mineraloljor.

Millbrooks bränsleekonomitest

Oberoende bränsleekonomitest genomfördes på två Volvo FM440 Euro V-lastbilar med 75 % nyttolast (cirka 32 000 kg) och två Iveco Eurocargo 75E16 EEV Euro V-lastbilar med 50 % nyttolast (cirka 6,2 ton) som genomgick en rad bränsleekonomitest under landsvägskörning. Mobil Delvac 1™ LE 5W-30 användes i motorn och Mobilube 1 SHC 75W-90 användes i bakaxeln på båda fordonen, med Mobilube 1 SHC 75W-90 respektive Mobil Delvac™ 1 Transmission Oil V30 i kraftöverföringarna på Iveco- och Volvo-lastbilarna. Bara genom att byta motorolja till Mobil Delvac™ 1 LE 5W-30 erhölls en genomsnittlig bränsleekonomisk besparing på 1,8 % jämfört med att använda 15W-40 mineralolja1. Med Mobil Delvac 1 LE 5W-30 har vi skapat en avancerad dieselmotorolja för tunga tillämpningar, som klarar de tekniska kraven för dagens och framtidens motorer och ökar möjligheterna att spara bränsle. Vid jämförelse av de syntetiska produkterna mot mineralprodukterna observerades statistiskt signifikanta bränsleekonomifördelar med i genomsnitt 2,0 % för Volvo-motorer och 1,7 % för Iveco-motorer vid stadskörning och 2,9 % vid landsvägskörning2.
 
1 Bränsleekonomi kan variera beroende på faktorer såsom fordon och motortyp, motorns skick, körstil, utomhustemperatur, oljor som tidigare använts och viskositeten på de oljor som används för tillfället.

2 Observationer baserat på jämförelse med en 15W-40 mineralolja i motorn, en 85W-140 mineralolja i bakaxeln och en 80W-90 mineralolja i kraftöverföringen som referens. Statistiskt signifikanta bränsleekonomifördelar observerades vid jämförelse av prestandan hos de syntetiska produkterna mot mineralprodukterna. Dessutom gav det en genomsnittlig ökning av bränsleekonomin på 2,9 % vid landsvägskörning. Bränsleekonomi kan variera beroende på faktorer såsom fordon och motortyp, motorns skick, körstil, utomhustemperatur, vilka oljor som tidigare använts och viskositeten på de oljor som används för tillfället.
 

Bränsleekonomi

I dagens ekonomiska läge är bränslekostnaderna fortsatt en viktig fråga för den europeiska branschen för tunga fordon. ExxonMobil fortsätter att investera i forskning och utveckling, och bedriver ett nära samarbete med världens ledande fordonstillverkare i utvecklingen av motoroljor som bidrar till optimerade motorprestanda, längre bytesintervall och samtidigt medför fördelar såsom förbättrad bränsleekonomi1. Förutom hög kvalitet kan helsyntetiska motoroljor, högprestandaoljor för kraftöverföringar och bakaxlar i nyttofordon, fetter och specialprodukter erbjuda åkerier ytterligare fördelar inklusive bränslebesparing.
 
  • Mobil Delvac™

    Det finns ett Mobil Delvac™-smörjmedel för varje dieselmotorbehov, från heavy-duty-oljor till fetter och kylvätskor.

    Läs mer
  • Millbrook

    Millbrook Proving Ground är ett av Europas ledande oberoende teknikcentra för design, konstruktion, testning och utveckling av fordons- och framdrivningssystem.

    Läs mer