Myter om syntetisk olja

Myten: Motorn ska köras in med en konventionell olja och sedan kan man övergå till en syntetisk olja som t.ex. Mobil 1™.
 
Sanningen: Mobil 1 kan tas i bruk i nya bilar när som helst. Tidigare behövdes en inkörning av en ny motor för att avlägsna spår och partiklar efter maskinbearbetning inifrån motorn samt för att bättre passa in ventiler och kolvringar på sina platser. Nuvarande motorer är byggda med högre precision, noggrannare maskinbearbetning och i renare omgivningar än för tidigare. Dagens tillverkningsteknik kräver ingen inkörning med en mineralolja. I själva verket fyller man redan på fabriken Mobil 1 i motorerna till följande bilar: Aston Martin, Bentley , Chevrolet Corvette Z06, Mercedes-AMG, McLaren, Nissan GT-R, och samtliga modeller från Porsche.
 
Därför används Mobil 1 i din bil redan innan du kör ut den ur från återförsäljaren.
 
---
 
Myten: Motorn ska sköljas innan byte till Mobil 1™.
 
Sanningen: Inga speciella förberedelser behövs för att byta från konventionell motorolja till Mobil 1™.
 
---
 
Myten: Mobil 1™ kräver ett speciellt oljefilter.
 
Sanningen: Trots att ExxonMobil rekommenderar dig att använda ett kvalitetsfilter kan du använda samma oljefilter som du använder med mineraloljan.
 
---
 
Myten: Mobil 1™ läcker ut ur äldre bilars tätningar.
 
Sanningen: Mobil 1™ orsakar inga läckage. I själva verket har Mobil 1 testats tiotals gånger i olika standardtester för industrin biltillverkares egna tester, där dess tätningsförmåga blivit bevisad. Oljan är helt förenlig med de elastomerer som används vid tillverkningen av tätningar i bilar. Om en gammal motor är i gott skick och inte läcker olja ger Mobil 1 samma fördelar som vid användning i en ny motor. ExxonMobil rekommenderar reparation av läckage innan användning av Mobil 1. ExxonMobil rekommenderar också att du vid valet av olja följer rekommendationerna i biltillverkarens servicehandbok. 
  • Mobil 1™ motoroljor

    Hitta rätt motorolja till din bil motor med Mobil 1™ sortiment av helsyntetiska motoroljor.

    Läs mer
  • Vad är syntetiska oljor?

    Motorn är en komplicerad maskin i vilken hundratals rörliga delar arbetar under många olika temperaturer och påfrestningar. Oljan du väljer ska klara dessa förhållanden för att kunna skydda motorn mot slitage, korrosion samt beläggningar av smuts och sot.

    Läs mer
  • Vad är syntetiska oljor

    Alla motoroljor skapas inte på samma sätt. Du kanske redan vet att syntetiska oljor överträffar konventionella oljor, men du kanske inte känner till skillnaden mellan delsyntetiska oljor och helsyntetiska oljor.

    Läs mer
  • Syntetisk vs konventionell olja

    Motorn är en komplicerad maskin i vilken hundratals rörliga delar arbetar under många olika temperaturer och påfrestningar. Oljan du väljer ska klara dessa förhållanden för att kunna skydda motorn mot slitage, korrosion samt beläggningar av smuts och sot.

    Läs mer